Google Data Collection: Eine fundierte Analyse

Wer sich einmal vor Augen führen möchte, in welchem Ausmaß Google Daten sammelt und verarbeitet, der sollte unbedingt einen Blick auf die Forschungsergebnisse Google Data Collection werfen.

Ein paar Zitate:

Overall, even in the absence of user interaction with Google’s most popular applications, a user of an Android phone and the Chrome browser still sends a significant amount of data to Google, the majority of which is associated with location and calls to ad server domains. Although an iPhone user is insulated from Google’s location collection in this narrow experiment, Google still captures a similar amount of ad-related data.

Google Nutzer werden also permanent ausspioniert – auch wenn sie das Gerät nicht aktiv benutzen.

Whenever Search is used, Google collects location data via various means of assessing locations on mobile or desktop devices, as discussed in previous sections. Google records all search activity a user conducts and links it back to their Google Account if the user is logged in. Figure 13 shows an example of information collected by Google about a user’s keyword search and page visit.

Alles, was ein Google-Nutzer sucht, wird mit seinem Account verknüpft.

AMP is highly user-centric, i.e. it delivers a much faster and improved browsing experience to users without the clutter of pop-ups and sidebars. Although AMP is a major shift in the way content is cached and delivered to users, Google’s privacy policy associated with AMP is quite general. In particular, Google is able to collect webpage usage information (e.g. server logs and IP address) from requests sent to AMP cache servers. Moreover, regular pages are converted into AMP via the use of AMP APIs. Google can therefore access applications or websites (“API clients”) and use any submitted information through the API in accordance with its general policies.

Accelerated Mobile Pages (AMP) sind und bleiben keine gute Idee. Webseiten die via AMP ausgeliefert werden, stehen praktisch unter der Kontrolle von Google.

In Summe: Wer Google benutzt, der ist gläsern. Wer Google-Services auf seiner Webseite und Co. einbindet, macht sich zum Steigbügelhalter der Datenkrake. Wann wachen die Leute endlich aus ihrem Dornröschenschlaf auf?

Wir haben zwar die DSGVO – allerdings bezweifle ich deren Nutzen stark, wenn ich mir so ansehe, was Google alles über den Anwender sammeln darf – Einverständnis vorausgesetzt.

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