Google, Facebook und Windows: Wie Nutzer ihre Privatsphäre aufgeben

Dieses PDF (Deceived by Design) sollte im Grunde jeder gelesen haben, der Google, Facebook oder Microsoft Windows in irgendeiner Form nutzt:

How tech companies use dark patterns to discourage us from exercising our rights to privacy.

Die Studie umfasst ingesamt 44 Seiten und stammt von der Norwegian Consumer Council. Ein kleiner Auszug:

In this report, we analyze a sample of settings in Facebook, Google and Windows 10, and show how default settings and dark patterns, techniques and features of interface design meant to manipulate users, are used to nudge users towards privacy intrusive options. The findings include privacy intrusive default settings, misleading wording, giving users an illusion of control, hiding away privacy friendly choices, take-it-or-leave-it choices, and choice architectures where choosing the privacy friendly option requires more effort for the users.

Facebook and Google have privacy intrusive defaults, where users who want the privacy friendly option have to go through a significantly longer process. They even obscure some of these settings so that the user cannot know that the more privacy intrusive option was preselected.

Google, Facebook und Microsoft geben sich also die größte Mühe Kontrolle vorzutäuschen, Einstellungen zu verstecken, diese missverständlich darzustellen oder den Nutzer mit irreführenden Formulierungen vom Schutz seiner Privatsphäre abzuhalten.

Zusammengefasst: Diese Unternehmen investieren vermutlich Millionen von Dollar dafür, um dem Nutzer eine Illussion von Kontrolle zu vermitteln. Endlich ist das mal in einer Studie dargestellt – ich behaupte das ja schon seit Jahren.

Lesebefehl! Danke Izzy!

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